Tuesday, April 30, 2013

Aprilku Busan, ahh NOOBBS!

Ok April sudah berlalu tapi saya masih tak tahu apa mau taip (wah sopannya? sejak bilakah?)

Bulan ni busy pasang bendera sebab Pilihanraya Umum ke 13 akan berlangsung pada 5 Mei ini...tapi bukan aku lah yang pasang bendera pon, selalu tolong pasang kat rumah je tapi kali ni bapak aku da pasang sendiri..Bendera apa? Sendiri pikir la wei..

Aku ada jugak pusing-pusing area meriah kat Sik, area Hijau la of course, banyak hasil kreatif menjelang pilihanraya ni, tapi photo-photo itu masih belum di tanganku.. Nanti dah dapat aku upload..

Oleh kerana macam tak taw apa nak taip dalam entry ni sebab banyak sangat dalam kepala otak ni..gua rasa paling menarik gua nak share dalam bulan April ni ialah video Mat Lutfi.. untuk pengetahuan umum gua memang tangkap cintun dengan kepala otak dia.. Buah pemikiran dia yang dia share dalam video dia semuanya sebijik macam dalam kepala otak gua, ataupon kalau tak sebijik pon apa dia cakap sentiasa make sense di hati gua..Tapi gua tidakla sepandai beliau..

Bagi yang nak mengundi, lu bukalah minda tu sebesar-besarnya, buang perasaan taksub takjub aljunub (watehel?) .. Jangan jadikan kecendurangan politik anda tu datangnya dari famili or keturunan (orang cakap iman pon tak dapat diwarisi)  tapi datanglah ia dari akal pikiran, mata kepala yang boleh tengok sendiri, dan buat judgement based on apa perkara asas agama (atau pendidikan moral kot la ada bukan Islam baca) yang anda belajar time sekolah dulu..Kalau belajar sejarah ka ekonomi ka lagi bagus, boleh relate..tapi ingat, kena buka minda dulu..Kalau dah taksub, apa yang dipelajari apa yang dilihat semua pon tak laku, orang putih panggil "living in denial" gituw.. Dan buang pemikiran pentingkan diri, "asal anda OK boleh bernafas, jiran nak makan nasi lauk garam sampai cucu cicit pon takpe"..sebab back to basic learnt at school, life is not just about you, because you are not living alone by yourself on this earth, we live in a community, ummah..Put yourself in other people's shoes as well..see things in different perspective..Kita bukan hidup nomad tiada negara tiada asal usul, kita ada negara, hidup bermasyarakat ada sistem ada undang-undang..So kita wajiblah tolong menolong, concern pasal orang lain, bukan pikir diri sendiri je dapat projek orang lain naseb la..

Marilah jadi NOOBS sebentar...



UNDILAH DENGAN BIJAK!! Jangan undi ke arah negara lingkup (yakni maksiat digalakkan, budaya samseng, perkauman, kroni dan penyelewengan, fitnah dan kelucahan, you know exactly what i mean..) Sekian, selamat mengundi yaw~

No comments:

Post a Comment

U can comment down below